NEWS

1es Jornades de Circ i Creació comunitària a La Central del Circ – 30 i 31 de març

Community Creation
2023

Els dies 30 i 31 de març tindrà lloc la primera edició de les Jornades de Circ i Creació comunitària a La Central del Circ. L’aposta d’aquestes jornades és crear les condicions de possibilitat per tal d’articular una xarxa d’aprenentatges col·lectius a partir de les comunitats artístiques i educatives de La Central del Circ que convoca el programa Caixa d’Eines de Pla de Barris.

La idea és crear un espai de transferència de coneixements entre les arts vives i la pedagogia artística per tal de generar espais de reflexió i d’aprenentatge, i compartir eines i metodologies de creació col·lectiva o comunitària.

Les jornades consistiran en sis propostes pràctiques d’artistes, creadors/es i educadors/es al voltant de diversos eixos que articulen el circ, la pedagogia i la creació comunitària.

Aquestes jornades tenen un format presencial i es requereix l’assistència a totes les activitats. Està dirigit a artistes circ interessades a explorar les relacions entre les arts del circ, la pedagogia i la creació de narratives híbrides. A la inscripció es prioritzaran les sol·licituds de persones vinculades al programa Caixa d’Eines de La Central del Circ, així com els artistes que participen en les activitats artístiques comunitàries i educatives.

Podeu fer la inscripció a través d’aquest enllaç. (Hi ha un total de 20 places).

 

PROGRAMA SENCER

Dijous 3O de març

Aquests entorns comuns d’aprenentatge als quals apel·lem ens duen a repensar els espais, els temps i les pràctiques artístiques des d’una perspectiva hibrida. Convoquen sabers diversos, veus encarnades i experiències locals per obrir un camp d’operacions on puguem estranyar-nos, qüestionar-nos i comprometre’ns des de l’escolta i el reconeixement mutu. A través d’aquesta experiència volem apuntar que és possible crear espais de confluència especialment fructífers per experimentar amb les pràctiques artístiques i les narratives del que fem als escenaris, a les aules i als barris. Un territori deslocalitzat d’interessos i inquietuds al voltant de la recerca i la creació de les arts vives.

  • De 10h a 12h: ‘Temporalitats i contextos’, amb Constanza Brnčić

Les experiències que tenim del temps, el transcurs de les coses, la definició dels ritmes i les diverses temporalitats que entren en joc en els projectes en arts vives que treballen interrogant, desplaçant, descobrint, assenyalant, fent immersió en contextos diversos, són indicadores de tensions, de polítiques, d’estructures, que val la pena qüestionar i deconstruir, per poder entendre com els diferents règims temporals ens afecten.

A través de pràctiques i preguntes, explorarem la noció de cronotopia i quines són les experiències que se’n desprenen.

Constanza Brnčić (www.constanzabrncic.net)
Ballarina i coreògrafa. Llicenciada en filosofia, màster en Pensament Contemporani i Tradició Clàssica  per la UB, on actualment està realitzant la seva tesi doctoral. Combina la seva tasca artística i de recerca en l’àmbit de la creació escènica i la realització de nombrosos projectes i encàrrecs -entre els quals destaca el projecte comunitari  ‘PI(È)CE’, el treball ‘Registres Evanescents’, entre d’altres-, amb la docència de Composició, Improvisació i tècniques de moviment al Conservatori Superior de Dansa (CSD / Institut del Teatre).

  • De 12h a 14h: ´Pensament, llenguatge, sensibilitat i acció, amb João Lima

Hi ha molta cosa en joc avui en dia. Vivim en una època de gran complexitat i a vegades ens sembla difícil trobar l’espai, el temps i la forma de posicionar-nos davant de tantes qüestions que ens afecten. Aquí ens dedicarem a encarnar les interrogacions que ens interpel·len amb la finalitat d’enunciar respostes a través de l’art escènic.

A partir d’experiències que activen els nostres sentits del cos, ens mourem per propostes que posin en marxa l’escriptura coreogràfica, ja sigui amb paraules en un full de paper, com a través del gest i de l’ús de la veu. La improvisació i la composició estaran pautades per una visió expandida de l’escena, buscant reivindicar la noció d’experiència: alguna cosa que succeeix col·lectivament a través de la presència, de la poètica, del risc i de la relació amb l’altre/a. Un espai per al pensament, el llenguatge, la sensibilitat i l’acció.

João Lima (www.joaolima.online)
Nascut a Brasil, el 1980, és performer, coreògraf i docent. Participa en el Curs d’Investigació i Creació Coreogràfica de Forum Dança (Lisboa) i també la formació ESSAIS, al Centre National de Danse Contemporaine d´Angers, a França. Participa en diverses pel·lícules, ja sigui com a director, actor de repartiment o coreògraf. Ensenya a diverses escoles i projectes artístics com a Sudansa, En Residència, tragantDansa, Àrea Dansa, Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre (Barcelona) i, entre 2009 i 2014, dirigeix el Fórum de Artes Performativas Articulações, a Recife (Brasil). Llicenciat en filosofia per la Universitat de Barcelona, ha col·laborat amb les revistes Negratinta (SE), Yuca (GB), Continente (BR) i Interdanza (MX). Entre les seves creacions es troben ‘O Outro do Outro’, ‘Ilusionistas’, ‘Morder la Lengua’, i més recentment ‘Cavalo do Cão’.

  • De 15h 18h: ‘El cos com a camp de batalla’, amb Toni Cots

Posar el cos en escena és estar a la vora de l’interior i exterior al mateix temps: ser capaç de sentir i estar preparat per a actuar. Hi ha diferents estats del cos: cos- instrument, cos-identitat, cos-màquina, el cos pensant, el cos creador, el cos de la massa, el cos de l’individu o el cos crític. Per a cada situació hi ha un cos específic. Posar el cos és estar físicament present en una situació, ser part de, esborrar la distància entre la persona i el seu context, estar completament implicat.

Algunes idees força: Memòria residual. Dramatúrgies: construcció de ponts entre la percepció interior i el context on es projecta. Espai-temps. Disseminació.

Toni Cots
Actor, dramaturg, director i professor d’arts escèniques. També explora altres tipus de disciplines del cos a diferents països d’Àsia. Com a creador, dramaturg i director crea el 1984 BASHO – Arts Escèniques Contemporànies, un projecte en l’àmbit de les arts escèniques; ‘Borderland’ a Copenhaguen, un projecte de creació i investigació amb artistes i agents culturals i socials de diferents disciplines artístiques i països d’origen. Entre 2001 i 2010 és co-director artístic del centre de creació ‘L’animal a l’esquena’, Celrà. Entre 2007 i 2010 dirigeix el Màster in Contemporary Arts Practice & Dissemination (MACAPD) amb seu a L’animal a l’esquena en col·laboració amb la Universitat de Girona i altres institucions acadèmiques i culturals d’Europa. Des de gener del 2011 és cofundador i membre del col·lectiu CRA’P – Pràctiques de creació i recerca artística – que gestiona un espai propi de pràctiques i projectes sobre les arts escèniques contemporànies a Mollet del Vallès (Barcelona).


Divendres 31 de març

Ens preguntem en quina mesura les pràctiques artístiques poden produir impacte sobre les estructures, així com intervenir sobre la realitat i sobre el context. Quin paper juguen els sabers corporals en els processos d’aprenentatge col·lectiu de la pràctica cultural i educativa? Quines pràctiques educatives i culturals són essencials per avançar cap a altres formes de pedagogia?  Quines noves preguntes es mobilitzen en els docents i artistes quan parlem de “sabers corporals” i quines tensions sorgeixen al plantejar-los dins els programes educatius de les institucions culturals?

  • De 10 a 12 hores: ‘Espais, rols i arquitectures’, amb Thomas Louvat

Per què volem fer processos de creació artística en context escolar o amb el territori? Què es juga en la fricció/porositat entre pràctica artística i pedagogia? Entre pràctica artística i comunitat? Què passa amb els rols habituals de cadascuna de les parts implicades? On i com se situen els nostres cossos? Com ens relacionem amb altres maneres de fer, de pensar i d’actuar? A partir d’exercicis que posen en joc els cossos, les dinàmiques de poder i la noció de procés de creació, formularem una sèrie d’interrogants que ens ajudaran a situar la nostra pràctica.

Thomas Louvat
Gestor cultural, mediador artístic i director de teatre. Després d’uns anys al capdavant d’una companyia de teatre a Grenoble (França), es va instal·lar a Barcelona l’any 2003 on ha desenvolupat durant 10 anys el projecte teatroDENTRO, pràctiques artístiques a la presó. Des de l’any 2017 és part de l’equip de coordinació de Caixa d’Eines, programa de cultura i educació del Pla de Barris. En paral·lel, segueix desenvolupant la seva recerca teatral i la creació comunitària com a director artístic e VULNUS, arts vives i recerca, una associació que vincula de manera transversal els eixos de creació, pensament i territori des de la interdisciplinarietat. ​

  • De 12 a 14 hores: ‘Cossos, espais i relacions’, amb Psirc

Es proposa un espai d’experimentació que entén la creació de Circ  com a mitjà d’articulació comunitària i producció de coneixement. La pràctica de Circ és concreta i situada en una relació entre els cossos i l’espai, i obre un espai per la relació col·lectiva. Compartirem metodologies de treball col·laboratiu que funcionen com a suport per a una experiència d’aprenentatge col·lectiu.

  • De 15h a 19h: ‘La vulnerabilitat i el risc en el circ’, amb Psirc

Activarem un espai per a la reflexió conscient i col·lectiva entorn de les especificitats de la pràctica de Circ: la vulnerabilitat, l’afectació, els límits, el risc, així com el potencial lúdic i subversiu. Amb aquesta situació volem explorar el potencial transformatiu de la creació comunitària per tal d’obrir un espai d’interrogació que ens situa com agents actius i creadors de sentits, on es tingui en compte la polifonia, i el correlat.

Psirc
La companyia PSIRC es va fundar l’any 2011. Després dels espectacles ‘LAB, Tres i Deixar-se anar’, van crear l’espectacle ‘Acrometria’, que va fer set anys de gira per Europa i Llatinoamèrica, a 12 països i amb més de 200 actuacions. Va estar reconegut amb el premi d’Espectacles Nocturns a FETEN 2016, el premi Freiburger Leiter al Millor Espectacle de Carrer de la Kulturbörse Freiburg 2016, el premi a la Millor Campanya Nova Zirkolika 2012 i l’Aplaudiment a la Creació Emergent FAD 2013. El 2018 van presentar ‘El meu nom es Hor’. Interpretat pels actors Wanja i Adrià, i dirigit per Rolando San Martín, l’espectacle explora nous camins escènics, introduint noves tècniques i noves llengües. Ha estat programat a la Fira de Tàrrega, al Teatro Español, al Teatro Circo de Múrcia, al festival At.tension de Berlín i a L’Européenne de Cirques de Toulouse, entre altres. Paral·lelament, van participar en la peça ‘Tender Napalm’, produïda per Sixto Paz, on la companyia donava moviment a l’escenari.

NEWS