NOTÍCIES

Inscripcions obertes per les 7es Jornades de Dramatúrgia i Escriptura Escènica

Reflexió
2023

Del 2 al 4 d’octubre tindran lloc les 7es Jornades de Dramatúrgia i Escriptura Escènica de La Central del Circ. Tres dies de xerrades, taules de reflexió i tallers al voltant de la dramatúrgia circense.

Aquesta edició, curada per Elena Zanzu, es compon de diversos formats. Les cartes blanques a Franziska Trapp, Guillaume Martinet i Antonia Kuzmanić. En col·laboració amb el programa Iberescena, Noel Roses i Carolina Oliveira dinamitzaran un taller i les companyies Circo Fisicoquímico i Plataforma Clo obriran les portes als seus processos en residència. En col·laboració amb l’espai d’acompanyament de La Central, Roberto Magro farà una sessió oberta, prèvia al treball amb artistes emergents. Dues taules de reflexió, al voltant de les referències de circ i de les crítiques de circ, s’han encarregat respectivament a Andreas Avgoustí i a Roberto Fratini. I virtualment participarem en una sessió de Circus Thinkers.

Per participar, cal inscriure’s a través d’aquest formulari.

Aquí us podeu descarregar el programa. 

 


PROGRAMA

Divendres 29 de setembre

‘La prèvia’, cinefòrum: projecció sorpresa. Moderat per Johnny Torres (CAT)
17h-20h (Sala de Posada en Escena) / L’activitat serà multilingüe. Hi haurà textos en francès i anglès

En aquesta activitat prèvia a les 7es Jornades d’Intercanvi de Dramatúrgia i Escriptura Escènica hi haurà una projecció de l’enregistrament vídeo de la darrera presentació en públic d’una creació de circ. Un espectacle sobre el circ. Equilibris, acrobàcia, perxa xinesa, corda fluixa, corda volant i humor. Tot i ser una peça escènica i no concebuda per suport audiovisual, aquest enregistrament inèdit ens mostra de manera sintètica els fonaments de l’artista de circ, del circ mateix i també de l’experiència humana individual i col·lectiva. Tant és així, que una estona de xerrada en comú després de la projecció resulta imprescindible.

Durada de la projecció: 1.30h sense entreacte.


Dilluns 2 d’octubre

Cafè de benvinguda
9.30h-10h (Sala Polivalent)

 

‘Anàlisis del circ contemporani. Una caixa d’eines’, amb Franziska Trapp (GE)
10h-14h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès

Quins mitjans poden utilitzar-se per descriure els espectacles de circ? Quin paper exerceix l’estètica del risc en la recepció dels espectacles? Com narren els espectacles de circ contemporani? Quina influència tenen la mobilitat dels artistes i el canvi constant del context d’actuació en la recepció de les obres? Existeixen característiques generalitzades malgrat la diversitat dels espectacles de circ contemporani? Aquest taller invita a artistes, productors i periodistes a descobrir una caixa d’eines per al treball dramatúrgic.

Franziska Trapp (ella) és investigadora postdoctoral a la Universitat de Berlín i a la Universitat Lliure de Brussel·les. És fundadora de Zirkus | Wissenschaft i organitzadora de conferències internacionals com ‘Semiotics of the Circus’ (2015), ‘UpSideDown – Circus and Space’ (2017), ‘Semaine du Cirque’ (2020), ‘Écrire l’histoire du cirque’ (2022). Ha rebut el Premi DGS per Joves Investigadors 2020 (Associació Alemanya de Semiòtica) pel seu doctorat titulat ‘Lektüren des Zeitgenössischen Zirkus’ (De Gruyter 2020, Routledge 2023 (EN)).

 

‘Cartografies poètiques’, amb Noel Rosas i Carolina Oliveira (UY, BR)
15h-17h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en castellà i portuguès

Aquesta instància proposa trenar pràctiques de metodologies de creació escènica del seminari ‘Cartografies Creatives’ impartit per Noel Rosas i experiències que es desprenen del treball a ‘Poètiques en Trobada’, xarxa de dramatúrgies circense integrada per ambdues artistes. Abordem la part creativa com a procés i teixit que explora sobre les maneres de fer en aquests temps. La invitació és a generar situacions que provoquen la sensibilitat poètica-lúdica-afectiva.

Noel Rosas (elle/ella), artista ETC, es dedica a la creació, recerca, gestió, curadoria i docència de circ i performance. Dirigeix Plataforma Clo on promou el camp del circ expandit. Ha impartit cursos a l’Institut Nacional d’Arts Escèniques de l’Uruguai i al Centre Nacional d’Arts de Mèxic, entre altres. Carolina Oliveira (ella) és creadora, investigadora i docent de circ, dansa i tècniques somàtiques. Actualment, és docent de l’Institut d’Arts de l’UNESP. Ambdues són membres fundadores de la xarxa Poètiques en Trobada.

 

‘I si?’, amb Antonia Kuzmanić (HR/ES)
17.30h -19.30h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès

‘I si?’ és un taller de “dramatúrgia basada en paràmetres”. Explorarem com el canvi d’alguns elements d’una representació pot donar lloc a diferents atmosferes, estètiques, interpretacions. Algunes de les possibilitats són: tornar a comptar la història incloent un nou atrezzo circense en la representació: canviar un atribut específic del personatge; canviar el focus d’atenció del públic de l’intèrpret a l’atrezzo circense; canviar el nivell de compromís del públic; canviar el lloc o el moment de la representació; canviar el fons o el context cultural.

Antonia Kuzmanić (ella) és codirectora del col·lectiu de circ contemporani ROOM 100 (guardonat amb el premi Jeunes Talents Cirque Europe 2009-2010), directora artística de la residència HALA 100 i del festival de circ contemporani Peculiar Families, ambdues amb seu a Split (Croàcia). Va començar el 2008 com a artista autodidacta (contorsió i acrobàcia) i el 2015 es va dirigir cap a la producció, la distribució i el desenvolupament de les arts circenses contemporànies a Croàcia i la regió dels Balcans.

 


Dimarts 3 d’octubre

Cafè de benvinguda
9.30h-10h (Sala Polivalent)

 

‘L’escriptura, bastida de l’espectacle de circ’, amb Roberto Magro (IT/ES)
10h-13.30h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en castellà

Què significa escriure una peça de circ? Quins elements integren aquesta escriptura? Quines metodologies permeten desenvolupar-la?  Aquesta intervenció d’en Roberto Magro tractarà de l’escriptura en tant que arquitectura de l’espectacle de circ a partir de consideracions teòriques i exemples concrets.

Roberto Magro (él) és director, dramaturg i pedagog. Imparteix formacions arreu d’Europa i a Amèrica Llatina, dirigeix espectacles i acompanya processos de creació com a dramaturg  o ull extern. Ha sigut director artístic de l’Escola Flic a Torí (2006-12), de la Central del Circ (2013-15) i ha impulsat el 2022 a Mallorca ICCAR (International Circus Centre for Artistic Research) juntament amb Circ Bover, un projecte de formació continuada per autors/es emergents de circ.  Ha sigut formador del Certificat de Dramatúrgia del CNAC (França) i actualment és membre del jurat del projecte europeu CircusNext (des del 2014) i organitza cada estiu des del 2006 el festival Brocante, a Itàlia.

 

Taula de discussió: ‘Explorant la intertextualitat en el món circense’, moderada per Andreas Avgoustí (CY/ES)
14.30h-16.30h (Sala Polivalent) / Activitat en castellà i anglès

Com fem referència a obres d’art o textos i com s’inspira el nostre propi treball en aquests? Com s’entrellacen i influeixen entre si les diferents narratives? El concepte d’intertextualitat, derivat de la teoria literària, ens brinda perspectives sobre aquestes preguntes. Aquesta taula ofereix l’oportunitat de submergir-se en el tapís d’interaccions amb altres formes d’art dins el món circense.

Andreas Avgoustí (ell) té un títol en Estudis de Gènere de la Universitat de Xipre i actualment treballa com a investigador compromès. La seva passió radica a explorar diverses teories crítiques, incloses aquelles relacionades amb les temàtiques queer, postcolonial i altres aspectes importants dins del camp. Ara se submergeix en el món del circ, embarcant-se en una nova trajectòria en la seva investigació en combinar la pràctica circense amb la seva formació en estudis de gènere. 

 

Circus Thinkers, especial 7es Jornades de Dramatúrgia
 17h-18.30h (Connexió online des de la Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès

La Plataforma Circus Thinkers és un col·lectiu de persones que volen pensar i parlar de circ. Un espai per a pensar, parlar, llegir, aprendre i reflexionar col·lectivament. No és necessari tenir un coneixement especial del circ per assistir, les converses es basen en el coneixement i l’experiència dels participants i mantenim les oïdes i les ments obertes. En aquesta ocasió hem estat convidats per Elena Zanzu, membre de llarga trajectòria en el col·lectiu, a celebrar una sessió híbrida especial connectant en directe amb La Central del Circ.

Circus Thinkers va ser impusat per Cirkus Syd en la primavera de 2020 i des de llavors ha realitzat més de 150 sessions de 90 minuts. Les trobades virtuals es fan cada dimarts de 17h a 18h30. Donem la benvinguda a qualsevol persona que tingui curiositat i interès per a pensar i parlar de circ a unir-se a les nostres trobades virtuals. Més informació aquí.

 

Portes obertes de les companyies en residència Iberescena
19h-20h 

  • Cia Circo Fisicoquímico (AR) – Sala Triangular
  • Cia Plataforma Clo (GT, UY) – Sala Trapezoidal

 


Dimecres 4 d’octubre

Cafè de benvinguda
9.30h-10h (Sala Polivalent)

 

‘Els significats corporals de l’escriptura’, amb Guillaume Martinet (FR)
10h-14h (Sala de Posada en Escena) /Activitat en castellà i francès

Les paraules i les coses són objectes complexos de manipular. Són els elements fonamentals per a pensar, crear i moure’s.  La idea d’aquest taller és estructurar-los nosaltres mateixos per a crear un llenguatge.

Guillaume Martinet (ell), malabarista, es considera un artesà apassionat. El seu objectiu és crear un llenguatge corporal i malabars que expressin l’absurd de la seva sensibilitat. Malabars expressius, humor físic. Cofundador amb Laure Caillat de la companyia Defracto en 2008, el desig és treballar junts sense jerarquies entre individus, detalladament al més alt nivell i amb les sensibilitats de cadascun. Coautor, intèrpret i iniciador de tots els projectes de la companyia. Defracto ha representat les seves bromes de malabars més de 700 vegades, en més de 40 països, en els cinc continents.

 

Tula de discussió: ‘El monopoly(o) del discurs’, moderada per Roberto Fratini, Marcel Barrera, Piti Español, Marissa Paituví i Gaia Vimercati
15h-17h (Sala Polivalent) / Activitat en castellà

Un joc dialèctic al voltant del monopoli (i el monopoly) del discurs metacircense. Converses en rigorosa successió lúdica sobre l’apropiació, la capitalització, el robatori i la fallida de l’opinió crítica, artística i periodística al voltant del circ; sobre la propietat del discurs (no sempre bona) i sobre les seves moltes impropietats (no sempre dolentes).

Roberto Fratini Serafide (ell) és dramaturg i teòric de la dansa. És actualment docent a l’Institut del Teatre de Barcelona i de diversos màsters europeus. Col·labora amb diverses companyies de dansa i teatre i les seves peces han guanyat el Prix de la Societé des auteurs, el Grand Prix de l’Association des Critiques de Danse, el premi Ciutat de Barcelona i el Premi Butxaca. L’any 2013 va rebre el premi FAD Sebastià Gasch per la trajectòria artística i intel·lectual. És autor de diversos llibres i assajos sobre dramatúrgia de la dansa, coreologia i cultures de la participació, entre ells Escriptures del silenci (Pas de Gat, 2019) i Liturgie dell’impazienza (Editoria&Spettacolo 2020).

 

Aperitiu de tancament
17.30h-19.30h (Sala Polivalent)

 

NOTÍCIES