NOTÍCIES

Del 3 al 5 de desembre tindran lloc les 8es Jornades de Dramatúrgia a La Central del Circ

Reflexió
2025

Del 3 al 5 de desembre tindran lloc les 8es Jornades de Dramatúrgia i Escriptura Escènica de La Central del Circ. Seran tres dies dedicats a xerrades, taules de reflexió i tallers centrats en la dramatúrgia circense.

Aquesta edició, comissariada per l’artista i dramaturga Antonia Kuzmanić, comptarà amb una àmplia participació de ponents internacionals, com Agathe Dumont, Ivana Vukóvić i Gaia Vimercati, entre d’altres. També hi prendran part artistes catalanes, com Júlia Campistany i Clàudia Mirambell (Eléctrico28), entre altres.

“La dramatúrgia és clau per crear art escènic, però també per percebre’l. És indispensable per experimentar una obra. (Evito deliberadament el terme comprensió, per la seva connotació de coneixement específic). La dramatúrgia pensada i estudiada és la responsable de fer que cada peça escènica o performativa estigui disponible per a (gairebé) tothom. Allò que més gaudeixo com a espectadora és sentir que em guien: fins i tot quan em sento perduda en el món de la performance —cosa que passa—, encara hi pot haver una forta sensació d’estar conduïda per la peça, i confiar que arribarem juntes fins al final.”
Antonia Kuzmanić

Per participar, cal inscriure’s prèviament a l’activitat corresponent.

 


PROGRAMA

Dimecres 3 de desembre

“Un joc de cartes com a eina per explorar una dramatúrgia de les sensacions”, a càrrec d’Agathe Dumont / 10h-14h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès amb traducció simultània al català
INSCRIPCIONS
(aforament: 20 persones)

Basant-se en la frase de Guy Cools “El dramaturg de la dansa com a testimoni somàtic” (Cools, 2019), l’Agathe fa temps que treballa amb una baralla de cartes desenvolupada durant un projecte de recerca en dansa de cinc anys a L’L – Chercher en arts vivants (Brussel·les), i publicada per L’L éditions el 2024. Aquest joc de cartes ens permet explorar allò que està en joc en els cossos, els moviments, les sensacions i els imaginaris, per trobar maneres de “posar nom” als aspectes inefables del gest o de les imatges, i per implicar-nos en un procés dramatúrgic.

Les cartes designen tant paràmetres del moviment (espai, temps, energia o flux) com sensacions (com ara “actuar com si no passés res” o “sentir-ho a cada múscul”), situacions (amb un company imaginari), accions (abocar, sostenir) i contenen nombroses imatges. Esdevenen així una eina per estructurar una dramatúrgia de les sensacions.

Durant aquest taller, l’Agathe presentarà la recerca que va conduir a la creació d’aquest joc de cartes, el seu contingut i les possibles maneres d’utilitzar-lo com a eina dramatúrgica. A continuació, els participants treballaran col·lectivament amb les cartes per activar protocols, experiments dramatúrgics i exploracions sensitives. Com aconsegueixen aquests protocols “donar sentit a la intensitat del pensament en la pràctica” (Manning i Massumi, 2018)?

L’Agathe Dumont és professora i investigadora en els camps de l’art, les humanitats i les ciències socials. Doctora en arts escèniques (2011), actualment és professora d’educació artística a l’Escola Superior d’Art i Disseny TALM – Angers, França.

Després d’una trajectòria com a ballarina, es va orientar cap a la docència i la recerca, treballant en diversos centres d’educació superior dedicats a les arts (École des Beaux-Arts d’Angers, Centre national de danse contemporaine d’Angers, Le Pont Supérieur de Nantes). També col·labora com a investigadora, experta i autora en diversos projectes (circusnext, CCN de Créteil, CND, …). Finalment, exerceix de dramaturga i experta externa per a projectes artístics (Cie Sans la Nommer, Cie Leste).

És codirectora artística, juntament amb Johan Swartvagher, del col·lectiu Terrain (dansacircvisuals arts), on treballa com a autora (“En Finir”, pòdcast, 2024), intèrpret (“À nos appuis”, 2025) i dramaturga (“Le Belvédère” i “Radio Belvédère”, 2025-2026).

La seva recerca acadèmica se centra en el treball dels artistes des d’una aproximació socioetnogràfica. Ha participat en nombrosos projectes editorials (‘Käfig, 20 years of dance’, Somogy, 2016; ‘Circus in transformations, dynamics and professional identities’, EPURE, 2019, etc.) i en textos educatius (especialment per a la FEDEC – Federació d’Escoles Professionals de Circ d’Europa, dins del projecte “Intents”). També ha estat redactora en cap de ‘Traits-d’Union’ i secretària de redacció de Recherches en danse.

 

“L’ús de la paraula i del text en la creació circense contemporània”, a càrrec d’Ivana Vukóvić / 15h-19h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès i amb traducció simultània al català
INSCRIPCIONS
(aforament: 15 persones)

Com utilitzem les paraules i els textos en un art escènic predominantment físic? Realment en necessitem? Només els fem servir quan volem crear una peça més narrativa? O potser només quan busquem fer humor, com una broma? Els utilitzem per fer la peça més accessible, o és simplement per por de ser malentesos? O potser tens veritablement ganes d’utilitzar paraules, però et costa trobar-hi el lloc o dir-les en veu alta?

En el taller “L’ús de la paraula i del text en la creació circense contemporània” ens aproparem amb valentia als textos que feu servir —o voleu fer servir— en les vostres peces de circ, per entendre’n el “per què”. És el text un ingredient equivalent dins la peça, al mateix nivell que el llenguatge físic i corporal? Necessita la peça més o menys paraules? Són un ingredient principal o secundari? Què passaria si les esborrem completament… o si les deixem créixer?

L’Ivana Vuković és dramaturga, guionista i autora teatral nascuda a Split, Croàcia. La seva obra s’ha presentat als principals escenaris teatrals del país, com el Teatre Juvenil de Zagreb (ZKM), el Teatre Nacional de Split, el Teatre Marin Držić de Dubrovnik, KunstTeatar o Montažstroj. En el seu treball, aborda diversos temes contemporanis, des de la crisi d’habitatge a Croàcia fins a la necessitat de solidaritat artística. El seu text guardonat “55 metres quadrats” (Cincuenta y cinco metros cuadrados) s’ha presentat aquesta primavera al Teatre Nacional de Catalunya.

 


Dijous 4 de desembre

“Dramatúrgies desafiants”, a càrrec de Gaia Vimercati i Thiago Souza / 10h-14h (Sala de Posada en Escena) / Activitat en anglès i amb traducció simultània al català
INSCRIPCIONS
(aforament: 20 persones)

En els darrers anys, la noció de dramatúrgia ha entrat en el discurs del circ a Europa i ha contribuït a la legitimació del circ contemporani com a art de creació. Tanmateix, fins i tot quan parlem de “noves” o “altres” dramatúrgies en el circ europeu, connectem històricament aquest concepte en el teatre occidental, oblidant l’impacte que aquesta perspectiva arrelada té sobre les pràctiques i el camp del circ.

Què donem per descomptat quan parlem de dramatúrgia en el circ, i què queda sovint fora de la conversa a Europa? Podem observar-ho des d’una perspectiva descolonial? Com afectaria això la “identitat” i la “reconeixibilitat” d’una pràctica circense europea?

L’objectiu del taller és explorar la descolonització, la raça i les relacions de poder en la seva intersecció amb la dramatúrgia. La Gaia i en Thiago utilitzaran el circ com a espai de recerca i pensament crític. De manera lúdica, qüestionaran aquestes nocions, allunyant-se de les imatges hegemòniques i dels patrons tradicionals, i proposant una mirada que desperti noves representacions sorgides tant de la imaginació individual com de la col·lectiva.

La Gaia Vimercati és investigadora independent i gestora de projectes culturals a Quattrox4, un centre de circ contemporani amb seu a Milà. És llicenciada en Literatura Comparada pel Trinity College Dublin (2015). Va comissariar la traducció italiana de les ‘Open Letters to the Circus’ de Bauke Lievens i Sebastian Kann (2024). Ha impartit la ponència inaugural “Queering the Leadership: Against the Myth of a Progressive Circus” al MAD Festival (Anvers, 2024) i, juntament amb l’artista i activista Amanda Homa, la conferència “CARE as a verb, not only as a noun: what have we been actually practising?” al Circus Dance Festival (Colònia, 2025).

En Thiago Souza és un artista de circ brasiler establert a Barcelona, graduat en arts del circ per les escoles Flic (Torí), ENCLO (Rio de Janeiro) i Spasso (Belo Horizonte). També és llicenciat en Comunicació Social per la UniBH. És coautor de la companyia Cia Doisacordes, amb la seva primera peça, “Cá entre”, seleccionada pel programa circusnext el 2023. Recentment ha participat en els projectes “Coreografías de la prohibición”, dirigit per Lucía Egaña Rojas (2025), i “Cabaret do pensamento Nonsense” (2025).

L’any 2024, la Gaia i en Thiago van treballar plegats a THE STOLEN HERITAGE, la darrera edició de LA PAROLA AI CORPI, comissariada per Gaia Vimercati i Amanda Homa. Aquest projecte de recerca experimental té com a objectiu superar la dicotomia entre teoria i pràctica en el circ, i en aquest van investigar la descolonialitat i qüestionar el privilegi a través de pràctiques corporals i col·lectives.

 

“La intempèrie”, a càrrec de Clàudia Mirambell Adroher (Eléctrico28) / 15h-17h (Sala de Posada en Escena i espais exteriors) / L’activitat serà en català, castellà i/o anglès
INSCRIPCIONS
(aforament: 20 persones)

La intempèrie és un taller on compartir eines i dinàmiques a l’espai públic. Parteix de la mirada i l’experiència del col·lectiu Eléctrico28 i combina acció i reflexió, cos i paraula. El nostre terreny d’investigació, l’espai públic, és el lloc on individus, animals, vegetals, elements inerts i rastres coexistim i transitem. Observar-lo amb agudesa ens pot donar informació sobre com habitem i com ens relacionem.

Plantegem una experiència amb dinàmica participativa on activarem eines d’observació, imaginació i corporalitat per resignificar la intempèrie. Partirem des del lloc tal com és i des d’allà transgredirem el seu ordre des de l’impuls i l’escolta individuals i grupals.

Clàudia Mirambell Adroher entra en contacte amb el moviment i les arts escèniques a l’escola de Dansa de Celrà. Es gradua en arquitectura a EPS (Girona) i WSA (Cardiff), i en Coreografia i interpretació a l’Institut del Teatre. Es forma en dansa contemporània a NSCD (Leeds), i fent workshops amb ballarins i creadors a diferents festivals i escoles d’Europa. Del seu treball com a creadora destaca el site-specific ‘Servei de desubicacions 24h, ruta anti-turística’; ‘Nada.dora.toda.dorada’, adaptada a site-specific al Pavelló Mies Van der Rohe; ‘Laberinto’, curtmetratge experimental amb la seva versió híbrida-escènica; ‘SPAM. Only for you’, finalista del Premi de l’Institut del Teatre; ‘Allunatge, maridatge de cuina i moviment’ estrenat al restaurant El Celler de Can Roca. ‘FAKE YOU’, pre-estrenat a la quinzena metropolitana. Forma part del col·lectiu Eléctrico 28, desenvolupant projectes d’intervenció urbana, treballant des de la quotidianitat i el sentit de l’humor. Alguns dels treballs destacats són ‘Momentos estelares de la humanidad’, [The Frame], i ‘The Place’.

 


Divendres 5 de desembre

“VIP (Very Important Places)”, a càrrec de Julia Campistany i Laura Font Gallart / 10h-14h (espais exteriors que envolten La Central del Circ) / Activitat en català
INSCRIPCIONS
(aforament: 15 persones)

Una proposta per explorar com l’espai públic pot transformar i reconfigurar la nostra pràctica artística. A través del moviment, l’observació i la presència, descobrirem com els ritmes, sons, arquitectures i persones que ens envolten poden esdevenir matèria i motor de creació.

Reflexionarem sobre la relació amb l’imprevist i l’inconegut, i com aquests elements poden integrar-se en l’escriptura escènica. L’activitat s’adreça a artistes interessats en la creació site-specific, el circ contemporani i les formes que dialoguen amb la ciutat com a espai viu, imprevisible i poètic.

La Julia Campistany és una artista de circ originària d’Alella, actualment establerta als Països Baixos, on es va graduar a Codarts Circus Arts. És trapezista i també equilibrista amb la boca, amb un interès creixent per la màgia nouvelle. Fins ara ha creat diverses peces, com “It Happens”, “PELUDA” (nominada al circusnext 2023) i “Cirquemetrage”. La inspiració per a aquest taller prové de les seves passejades urbanes participatives que tenen lloc a Rotterdam des del 2021.

A VIP, la Julia compta amb la col·laboració de l’urbanista Laura Font Gallart, que aportarà una mirada crítica sobre la manera com ens movem i interactuem amb els espais urbans. La seva experiència en disseny urbà i anàlisi espacial ajudarà a donar forma a la manera com integrem el paisatge urbà dins la performance.

 

Taula rodona: “El cos com a arxiu viu: memòria, risc i desbordament en el circ”, amb Esther Blazquez, Adelaida Frías – Circ Perillós, Julia Campistany, Clàudia Mirambell Adroher i Antonia Kuzmanić / 15h-17h (Sala Polivalent) / Activitat en català, castellà i anglès
INSCRIPCIONS 

Proposem un espai de diàleg on el cos es reivindica com a eina política i poètica, per tal de recuperar l’espai públic com a espai de relació i promoure altres sensibilitats estètiques que ampliïn la nostra manera de mirar i d’habitar la ciutat. El debat estableix connexions entre el passat i el futur, fent viva la història del circ i explorant-ne els seus límits, desbordaments i hibridacions amb altres llenguatges. Com podem entendre el circ com una pràctica del desbordament? Quins riscos assumeix? Quines formes de llibertat o vulnerabilitat hi trobem? Aquesta trobada reuneix diverses generacions d’artistes de circ amb la voluntat d’elaborar un relat coral, construït des de les seves pròpies veus i experiències. Un relat que permeti re-visitar memòries oblidades, reconèixer els gestos que han marcat una genealogia invisible i, alhora, imaginar nous llenguatges emergents per al circ del present.

NOTÍCIES