Després de visitar Navas i la Sagrera, el Poblenou i Ciutat Vella, ens apropem a una altra localització essencial pel circ a Barcelona, el barri de les Roquetes, on trobem el Centre de les arts del circ Rogelio Rivel i l’Ateneu Popular 9 Barris.
L’escola de circ Rogelio Rivel és l’únic espai a Catalunya de formació reglada. S’hi poden assolir els graus mig i superior de Formació Professional en Arts del Circ. La Tere mostra les instal·lacions i ens explica que el seu programa pedagògic i artístic s’inscriu dins d’un esperit de circ contemporani en constant innovació i creixement; inclou tècniques com acrobàcia, trampolí, verticals, equilibris, aeris, i molt més. La Rogelio Rivel reivindica el reconeixement de la formació en Arts del Circ a escala de ciutat i de país.
Davant mateix trobem l’Ateneu, La Carla i el Guillem fan un breu repàs pels seus orígens i de la lluita veïnal que el va precedir. Aquests orígens condicionen el model de gestió i també les línies de programació. Fa un any van fer un procés participatiu per definir el projecte cultural. Tenen la sensació que si no es van revisant i qüestionant, el projecte es va morint. Això reverteix en un pla estratègic de cinc anys que té objectius per totes les línies que estan treballant: recolzar processos creatius d’una manera arrelada a les comunitats; promoure la difusió d’espectacles de qualitat; l’accés a la cultura arrelat al dret cultural posant la persona al centre no només com a públic sinó com a promotor; incidir com a agent cultural en les polítiques culturals tant públiques com d’agents; i l’enfortiment intern. Estan repensant la creació artística comunitària, el caràcter creatiu de la comunitat. El Jorge diu que la comissió a la qual pertany està formada per artistes i gestors i porta tres línies: els combinats de circ, les residències i el Circ d’Hivern. Fins fa tres anys el Circ d’Hivern es feia mitjançant concurs i s’escollien propostes que ja estaven més o menys tancades. Ara se li ha donat la volta perquè no es volia fer un espectacle i res més. Es va voler tornar a què fos un tema de creació i, per tant, es fa l’encàrrec directament des de l’Ateneu. Es va fer així amb Soterrani còsmic de Los Corderos, Nu, i ara Sopa.
Coneixem el Marcel, artista de circ a qui aquest any s’ha encarregat l’espectacle del 24è Circ d’Hivern, Sopa. Va començar a l’escola juvenil de l’Ateneu 9 Barris i es va graduar a França, on va formar la companyia Marcel et ses drôles de femmes que ja té tres espectacles. El Marcel explica que han estat onze setmanes de creació i van decidir fer audicions per treballar amb artistes que fossin d’aquí. Se’n van triar cinc dels vint que es van presentar i des d’abril-juny fins setembre-desembre van estar treballant. Sempre treballen a partir de propostes d’improvisació i acostumen a tractar el tema de la família, dels rols i volien partir del Nadal. Amb la Marine, de la companyia, van construir un argument narratiu a partir dels quadres d’improvisacions. Per a ells el text en sí no és important però els donava estructura.
Després de l’espectacle parlem amb les artistes, L’Agnès, la Marta, el Ginés, la Mila i la Gwenn expliquen que mai abans havien treballat amb text i en un principi els va resultar difícil. El text els va arribar després de les improvisacions però abans sí que els havien donat l’edat dels personatges. No estan acostumades a treballar amb text i només han fet una base de teatre a l’escola, així que van treballar des de les emocions. Entre ells es coneixien però no havien treballat junts fins ara i tot i el cansament, els sap greu que s’acabi l’espectacle a l’Ateneu. De totes maneres aviat tindran més funcions fora del Circ d’Hivern.