L’Acció#4 és una proposta de trobada virtual d’Esfera Circ per reflexionar al voltant de la implicació i arrelament del circ a un territori, així com les itineràncies pròpies del sector i el seu element icònic, la carpa.
Per iniciar les reflexions, es fa una trobada per zoom amb diversos agents culturals de Terrassa vinculats al circ per entendre com al llarg dels anys s’ha generat una xarxa de relacions i un arrelament d’aquesta art escènica en el territori.
Vam parlar amb Albert Fernández (Nandes) de Tub d’Assaig, sobre l’espai, la relació amb l’Ajuntament de Terrassa i el Festival de Circ de Terrassa; juntament amb Gabriel Sicília Sánchez, Tècnic d’arts escèniques-Servei de Cultura – Terrassa arts escèniques, per parlar de la programació de circ al CAET i al Festival TNT. Tanmateix vam conversar amb Jordi Paüls sobre les adaptacions tècniques del Teatre Principal per allotjar-hi circ i vam comptar amb la mirada de Míriam Alagarda de La Central del Circ.
La sessió va comença amb el Nandes qui va fer una explicació sobre què és el Tub d’Assaig i quines relacions mantenen amb l’administració relatant les tres branques que formen l’associació: formacions, exhibicions i produccions. ’Associació Tub d’Assaig 7,70 neix la tardor de 2007 a Terrassa de la inquietud de d’un grup d’artistes de circ de compartir un espai on crear i desenvolupar els seus projectes personals i col·lectius. Un cop trobat aquest espai, els artistes i companyies de l’associació comencen a crear espectacles propis, a dinamitzar esdeveniments i a rebre i oferir formacions, ja sigui per compte propi o interrelacionant-se amb altres entitats.
Fruït d’aquest treball neixen propostes que es van consolidant amb els anys, com el Festival de Circ de Terrassa, la Gala de Circ de Festa Major o el Circ de l’Any.
L’interès creixent en el circ a la ciutat, obre les portes a arrencar el projecte formatiu de l’associació, enfocat a grans i petits, professionals i amateurs. La creació, formació, producció i exhibició de circ són els objectius de l’associació actualment.
Si bé inicialment tots els membres de l’associació eren artistes de circ, el creixement de l’entitat ha fet que ara siguin perfils molt diversos els que s’encarreguen de tirar endavant amb la gestió i organització de l’associació, apostant per el model assembleari.
Nandes apunta que la relació amb l’Ajuntament de Terrassa sempre ha estat bona i s’han sumat a moltes iniciatives no obstants apunta ·Ara per ara fa tres anys que paguem lloguer i que ens agradaria tenir un espai més fàcil sense pagar lloguer i portar a terme activitat de manera sostenible” Fa dos anys i mig que comptem amb les claus de la fàbrica condicionament terrassenc de 300 m2 equipat mínimament per fer circ. “Ara bé, aquest espai no té llicència d’activitats per tant el fem servir per creació però no per a les formacions.”
Arran introduir el tema de les formacions, Nandes explica que aquestes son clau en la connexió de Tub d’assaig i la ciutat i comenta l’organització de la festa major que poc a poc a augmentat de pressupost i han trobat la complicitat dels tècnics municipals.
“Fem espectacles cada any més ambiciosos, ja no de petit format i això dóna visibilitat al circ a la ciutat”
Per Míriam, una de les claus de Tub d’assaig és la descentralització i l’aposta de portar la cultura i el circ als barris. Per la gestora el Festival s’ha consolidat i hi ha una gran aposta social darrera.
No obstant això, enguany el festival no s’ha pogut realitzar a causa de la pandemia, destaca Nandes, tot i així l’Ajuntament ha donat una subvenció per a residència “per alimentar el festival de 2021”
Durant el seu torn, Gabriel Sicilia, tècnic de l’Ajuntament de Terrassa, lloa la tasca de Tub d’assaig i comenta que l’Ajuntament té intenció de crear un centre d’arts vives, un epicentre creatiu.
També comenta que tot i no haver fet el festival s’està organitzant una “Festa de retrobament” on Tub d’assaig i el circ hi son molt presents i on l’objectiu és descentralitzar la cultura després de la covid-19. A més destaca les energies que estan posant per tal de donar suport a la producció com a la distribució de peces de circ i posa d’exemple la darrera peça de Circ Pistolet.
Així, Gabriel exposa la necessitat i la voluntat que hi hagi circ a les programacions i relata el disseny de les línies temàtiques que s’estan portant a terme.
“Estem pensant una programació no per disciplines sinó per temes on hi puguem hibridar arts com el circ, la música o el teatre”.
Quan arriba el torn de Jordi Paüls aquest explica l’estructura del teatre que dirigeix posant a disposició l’equipament per a programació de circ: pinta de 20 metres, pont a 8 metres. Davant la pregunta ales artistes sobre l’estructura del teatre i sobre quines son les necessitats tècniques amb les que necessiten comptar, conclouen que sempre és millor una visita tècnica “in situ”.