5es Jornades d’Intercanvi de Dramatúrgia i Escriptura Escènica

Les 5es Jornades d’Intercanvi de Dramatúrgia i Escriptura Escènica tindran lloc del 9 a l’11 de desembre de 2021 a La Central del Circ, comissionades i coordinades per Vivian Friedrich i Elena Zanzu, artistes residents de La Central del Circ. Aquestes jornades conviden a conèixer i compartir diferents mirades dramatúrgiques en el circ. Dramatúrgia com a camp de recerca i com a espai d’anàlisi i qüestionament, com a vertigen, improvisació, reprogramació, joc, energia, escriptura, teoria, pràctica, imaginari, estudi, cos.

Dos ponents – des de França i Suècia – i cinc dinamitzadors/es locals, conformen un programa eclèctic, amb dues conferències obertes i un seguit de tallers, que ens permetrà endinsar-nos en diàlegs sobre la dramatúrgia circense i l’escriptura escènica.

Les inscripcions són lliures, amb un aforament reduït. Les places s’assignaran per ordre d’inscripció.

PONENTS CONVIDADES

Marion Guyez

Marion Guyer és equilibrista, professora-investigadora d’arts escèniques en la Universitat de Grenoble Alps, codirectora de la Compagnie d’Elles (Tolosa) i cofundadora de les Tenaces. És autora d’una tesi sobre la hibridació d’acrobàcia i text en els escenaris circenses contemporanis i de diverses publicacions sobre dramatúrgia i processos de creació en circ. En particular, continua la seva recerca amb Poètica de (des)equilibris [Poétique des (des)equilibres], un treball basat en la pràctica, dedicat a la documentació i experimentació de la seva disciplina favorita i als imaginaris dels cossos a l’inrevés.

Imaginaris de cossos a l’inrevés – CONFERÈNCIA. Dijous 9 de desembre,  12h-13h30
En aquesta conferència, Marion Guyez presentarà algunes de les recerques que dedica als equilibris a les mans, com a part del seu projecte de recerca basat en la pràctica Poètica de (des)equilibris [Poétique des (des)equilibres]. Esbossarà les grans línies de l’imaginari dels cossos a l’inrevés i detallarà com l’estudi detingut d’aquestes postures ens permet pensar en altres dramatúrgies i escriptures de circ.

Poètica de l’acrobàcia – TALLER. Divendres 10 de desembre, 10-14h
En aquest taller, Marion Guyez ofereix compartir el seu apropament a les dramatúrgies de circ a partir de la seva experiència en la Compagnie d’Elles, les seves recerques acadèmiques i el seu gust per l’acrobàcia (en sentit ampli) simple, sensible i porosa amb el món en el qual els nostres cossos acròbates evolucionen.

 

Marie-Andrée Robitaille

Marie-Andrée Robitaille, es va formar com a ballarina a l’Ecole de Danse de Quebec i com a artista de circ a l’escola del Circ Nacional de Montréal, Canadà. A partir de 1998, va treballar com a artista de circ, ballarina i stuntwomen amb Cirkus Cirkör i altres projectes. De 2009 a 2018, va ser professora ajudant a la Universitat d’Estocolm de les Arts (SKH) i va dirigir el programa Bachelor a Circus. Durant el mateix període va emprendre el Projecte Gynoïdes, un projecte artístic sobre dones al circ. A la SKH, va dirigir una sèrie de projectes d’investigació artística, com a Women in Circus, Sound of Circus o Hidden Circus, que buscaven maneres alternatives de composició en circ com a mètode per replantejar-se el món. A partir de gener de 2019, Marie-Andrée Robitaille és candidata de doctorat en pràctiques pràctiques i mediades amb especialització en coreografia. És la fundadora de CirkusPerspektiv, una companyia de circ contemporània amb seu a Estocolm i la programadora de circ a Kristofferscenen.

Circ com a una pràctica d’esperança – CONFERÈNCIA. Dijous 9 desembre, 10h-11h30

 En aquesta conferència, Marie-Andrée compartirà les forces motrius, pràctiques, mètodes i reflexions que lidera i que van sorgir del seu projecte de doctorat artístic «Circus com a una Pràctica d’Esperança». En el seu projecte, Robitaille està experimentant amb allò que es pot aprendre situant les pràctiques de circ en la intersecció de posthumanisme, neomaterialisme i coreografia. Treballant en l’articulació d’una metodologia que pertany al cercle, està interessada en el potencial epistèmic del circ. Dibuixa paral·lelismes entre el seu paper com a artista de circ i la perspectiva més àmplia de la seva implicació humana en els actuals reptes ecològics i socials que estem experimentant actualment: Què significa ser un artista de circ avui dia? Com continua sent rellevant el circ? A través d’una pràctica de reorientació corporal, Robitaille investiga realitzar petits canvis de dinàmica, assumptes, espacials i temporalitats mentre observa la magnitud de les diferències que creen les diferències menors.

 Circ com a Força Poètica –  TALLER. Dissabte 11 de desembre, 10h-14h

 Aquest taller multidisciplinari està obert a intèrprets de circ i pedagogs de circ, així com als practicants d’altres disciplines com la dansa, la música, les arts visuals, etc… En el taller ens centrarem en el desenvolupament de la consciència en la creació d’imaginaris en les arts del circ. Apropant-nos al circ com a força poètica, explorarem tàctiques que pretenen resistir narracions i models dominants, hàbits, normes, estereotips, suposicions de les expectatives i maneres de producció dominants. L’objectiu del taller és augmentar la consciència sobre el potencial de les arts del circ com una força subversiva i com un conjunt únic de llengües físiques que poden parlar al repte del nostre temps. Per a fer-ho, revisarem els nostres gestos de circ poètics a través d’una sèrie de mètodes que estan emergint del projecte de doctorat «Circ com una pràctica d’esperança”.

 

TALLERS I DINÀMIQUES

“El vertigen” amb Alice Rende // Dijous 9 desembre, 15h-17h

Un treball sobre el vertigen. La seva transcendència i el seu estat com a punt de partida per a parlar de possibles dramatúrgies que sorgeixen d’aquest punt de partida. Un taller que proposa un treball dramatúrgic des del treball corporal.

Dirigit a: artistes i creadors/es de diferents disciplines

Amb formació a l’Escola Nacional de Circo de Brasil i l’ESACTO-Lido de Toulouse, Alice Rende va realitzar un màster en arts escèniques amb una cerca sobre ‘cossos irreverents’ en el circ i actualment segueix una cerca de doctorat sobre el cos en vertigen. Creadora i artista de ‘passages’ i ‘Afora’, i del duo ‘Le Moindre Gesti’ amb Julia Christ.

 

“Drama Jamm” amb Marta Gorch // Dijous 9 desembre, 17.30h-19.30

Un espai de joc improvisat on puguem pensar la dramatúrgia amb l’acció del cos. Una oportunitat d’experimentació compartida a partir dels elements clau de la teatralitat del moviment. La Jamm estarà dividida en diferents parts on es prioritzarà un element clau com a premisa de moviment. Aquestes guies inicials poden ser: mirada, eix, respiració, to, espai, temps, ritme, moviment, diàleg corporal, etc. Un primer temps d’explorar segmentadament per llançar-nos a l’improvist tot seguit.

Dirigit a: artistes i creadores/és de circ, dansa, teatre o música. Imprescindible ganes de jugar en equip.

Dona, mare, artista creadora sempre en moviment. Actriu llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, especialitzada en Teatre Gestual. Trapezista i portadora d’el projecte Cia.Sifó. Marta Gorch explica: “Al començament de la meva formació d’actriu em movia adquirir tècnica. Suposo que era una manera de controlar aquest art tan efímer i catàrtic de crear i interpretar. I perseguint la tècnica vaig anar a parar al circ i al mim corporal. L’any 2019 vaig participar en les Jornades de Dramatúrgia de la Central i el vincl teixit per les preguntes conjuntes m’han dut fins aquí amb aquesta proposta de joc per compartir.”

 

“Reset” amb Origen // Divendres 10 desembre, 15h- 17h

L’expressar costa separar-ho de l’accionar mecànic relacionat a la pròpia disciplina, i també als accionarss mecànics del nostre “pensar” per a crear una cosa nova o bé una nova manera d’expressar una cosa “vella”. La dinàmica ajuda a detenir-transformar. Un espècie de “reset”, perquè es carreguin “nous programes”, es trobin noves inspiracions i millor claredat al moment de transmetre-les; tant individual com en companyia. Un treball des del silenci que desemboca en una reflexió col·lectiva. Paraules clau: reset de l’accionar-mecànic, comunicació, emissió, recepció recíproca

Dirigit a: artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

Origen és un nou personatge, una nova ficció jurídica. Que l’humà que porta aquests personatges va passar per molts llocs, va conèixer molta gent, va treballar de moltes coses, va practicar alguns esports, es va interessar des de ben jove per la salut física, va escodrinyar pels racons de la ment i les emocions guiat per intuïcions i mestres en carn i ossos, com també en paper imprès; alhora que va anar formant-se i auto-desenvolupant-se en arts escèniques com el teatre, dansa contemporània, circ i performance.

 

Excirc – Sobres anònimes  // Divendres 10 desembre, 17.30-19.30h

Excirc és una divertida sessió sobre escriptura escènica no textual que pot ser adaptada a altres àmbits escènics sense paraula. Dirigida en modalitat joc de l’auca, les participants accepten gaudir de les accions procedents d’uns sobres numerats permetent-les viatjar del sobre nº1 fins al nº9. Una sessió concebuda per cossos que vulguin pensar i moure’s, arribar a acords comuns i poder progressar. L’objectiu és pensar i posar en pràctica, en un espai agradable amb persones potser desconegudes, el circ com a llenguatge i estimular l’escriptura circense.

Dirigit a: artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

 

“Dramatúrgia I cos expressiu” amb Alba Sarraute // Dissabte 11 desembre, 15h-17h

Conèixer el lloc d’on neix l’energia motora de la comunicació per a poder canalitzar-la i dirigir-la cap a la intenció dramàtica de cada tècnica, moviment, expressió. Portant si és necessari la dramatúrgia de la peça des d’un lloc físic i no psíquic. El treball consisteix en jocs d’escriptura lliure i una reflexió teoríca.

Dirigit a:  artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

Alba Sarraute és una artista polivalent, clown i acròbata, premiada internacionalment com a pallassa i artista de carrer. Llicenciada en la Academie Fratellini de cirque contemporain a París. Va dirigir el Combinat58 de l’Ateneu Popular 9Barris, el final de curs del primer any de l’escola Rogelio Rivel I Nusos de dansa i circ a l’Ateneu. Com a ull extern i dramatúrgia acompanya les companyies Pcirc, Animal Religion, Rojo Standard, Els Cabgiradas, Pasa en Diciembre, A 2 Metres, Cia Moviment. I signa la direcció i dramatúrgia de “La Femme de trop” de la companyia catalano-francesa “Marcel et ses drôlle de femmes “. A més crea la seva pròpia companyia Alba Sarraute i les Ofelias amb una versió d’Otelo de Shakespeare.

// Inscripcions disponibles aquí! //

5es Jornades d’Intercanvi de Dramatúrgia i Escriptura Escènica

Les 5es Jornades d’Intercanvi de Dramatúrgia i Escriptura Escènica tindran lloc del 9 a l’11 de desembre de 2021 a La Central del Circ, comissionades i coordinades per Vivian Friedrich i Elena Zanzu, artistes residents de La Central del Circ. Aquestes jornades conviden a conèixer i compartir diferents mirades dramatúrgiques en el circ. Dramatúrgia com a camp de recerca i com a espai d’anàlisi i qüestionament, com a vertigen, improvisació, reprogramació, joc, energia, escriptura, teoria, pràctica, imaginari, estudi, cos.

Dos ponents – des de França i Suècia – i cinc dinamitzadors/es locals, conformen un programa eclèctic, amb dues conferències obertes i un seguit de tallers, que ens permetrà endinsar-nos en diàlegs sobre la dramatúrgia circense i l’escriptura escènica.

Les inscripcions són lliures, amb un aforament reduït. Les places s’assignaran per ordre d’inscripció.

PONENTS CONVIDADES

Marion Guyez

Marion Guyer és equilibrista, professora-investigadora d’arts escèniques en la Universitat de Grenoble Alps, codirectora de la Compagnie d’Elles (Tolosa) i cofundadora de les Tenaces. És autora d’una tesi sobre la hibridació d’acrobàcia i text en els escenaris circenses contemporanis i de diverses publicacions sobre dramatúrgia i processos de creació en circ. En particular, continua la seva recerca amb Poètica de (des)equilibris [Poétique des (des)equilibres], un treball basat en la pràctica, dedicat a la documentació i experimentació de la seva disciplina favorita i als imaginaris dels cossos a l’inrevés.

Imaginaris de cossos a l’inrevés – CONFERÈNCIA. Dijous 9 de desembre,  12h-13h30
En aquesta conferència, Marion Guyez presentarà algunes de les recerques que dedica als equilibris a les mans, com a part del seu projecte de recerca basat en la pràctica Poètica de (des)equilibris [Poétique des (des)equilibres]. Esbossarà les grans línies de l’imaginari dels cossos a l’inrevés i detallarà com l’estudi detingut d’aquestes postures ens permet pensar en altres dramatúrgies i escriptures de circ.

Poètica de l’acrobàcia – TALLER. Divendres 10 de desembre, 10-14h
En aquest taller, Marion Guyez ofereix compartir el seu apropament a les dramatúrgies de circ a partir de la seva experiència en la Compagnie d’Elles, les seves recerques acadèmiques i el seu gust per l’acrobàcia (en sentit ampli) simple, sensible i porosa amb el món en el qual els nostres cossos acròbates evolucionen.

 

Marie-Andrée Robitaille

Marie-Andrée Robitaille, es va formar com a ballarina a l’Ecole de Danse de Quebec i com a artista de circ a l’escola del Circ Nacional de Montréal, Canadà. A partir de 1998, va treballar com a artista de circ, ballarina i stuntwomen amb Cirkus Cirkör i altres projectes. De 2009 a 2018, va ser professora ajudant a la Universitat d’Estocolm de les Arts (SKH) i va dirigir el programa Bachelor a Circus. Durant el mateix període va emprendre el Projecte Gynoïdes, un projecte artístic sobre dones al circ. A la SKH, va dirigir una sèrie de projectes d’investigació artística, com a Women in Circus, Sound of Circus o Hidden Circus, que buscaven maneres alternatives de composició en circ com a mètode per replantejar-se el món. A partir de gener de 2019, Marie-Andrée Robitaille és candidata de doctorat en pràctiques pràctiques i mediades amb especialització en coreografia. És la fundadora de CirkusPerspektiv, una companyia de circ contemporània amb seu a Estocolm i la programadora de circ a Kristofferscenen.

Circ com a una pràctica d’esperança – CONFERÈNCIA. Dijous 9 desembre, 10h-11h30

 En aquesta conferència, Marie-Andrée compartirà les forces motrius, pràctiques, mètodes i reflexions que lidera i que van sorgir del seu projecte de doctorat artístic «Circus com a una Pràctica d’Esperança». En el seu projecte, Robitaille està experimentant amb allò que es pot aprendre situant les pràctiques de circ en la intersecció de posthumanisme, neomaterialisme i coreografia. Treballant en l’articulació d’una metodologia que pertany al cercle, està interessada en el potencial epistèmic del circ. Dibuixa paral·lelismes entre el seu paper com a artista de circ i la perspectiva més àmplia de la seva implicació humana en els actuals reptes ecològics i socials que estem experimentant actualment: Què significa ser un artista de circ avui dia? Com continua sent rellevant el circ? A través d’una pràctica de reorientació corporal, Robitaille investiga realitzar petits canvis de dinàmica, assumptes, espacials i temporalitats mentre observa la magnitud de les diferències que creen les diferències menors.

 Circ com a Força Poètica –  TALLER. Dissabte 11 de desembre, 10h-14h

 Aquest taller multidisciplinari està obert a intèrprets de circ i pedagogs de circ, així com als practicants d’altres disciplines com la dansa, la música, les arts visuals, etc… En el taller ens centrarem en el desenvolupament de la consciència en la creació d’imaginaris en les arts del circ. Apropant-nos al circ com a força poètica, explorarem tàctiques que pretenen resistir narracions i models dominants, hàbits, normes, estereotips, suposicions de les expectatives i maneres de producció dominants. L’objectiu del taller és augmentar la consciència sobre el potencial de les arts del circ com una força subversiva i com un conjunt únic de llengües físiques que poden parlar al repte del nostre temps. Per a fer-ho, revisarem els nostres gestos de circ poètics a través d’una sèrie de mètodes que estan emergint del projecte de doctorat «Circ com una pràctica d’esperança”.

 

TALLERS I DINÀMIQUES

“El vertigen” amb Alice Rende // Dijous 9 desembre, 15h-17h

Un treball sobre el vertigen. La seva transcendència i el seu estat com a punt de partida per a parlar de possibles dramatúrgies que sorgeixen d’aquest punt de partida. Un taller que proposa un treball dramatúrgic des del treball corporal.

Dirigit a: artistes i creadors/es de diferents disciplines

Amb formació a l’Escola Nacional de Circo de Brasil i l’ESACTO-Lido de Toulouse, Alice Rende va realitzar un màster en arts escèniques amb una cerca sobre ‘cossos irreverents’ en el circ i actualment segueix una cerca de doctorat sobre el cos en vertigen. Creadora i artista de ‘passages’ i ‘Afora’, i del duo ‘Le Moindre Gesti’ amb Julia Christ.

 

“Drama Jamm” amb Marta Gorch // Dijous 9 desembre, 17.30h-19.30

Un espai de joc improvisat on puguem pensar la dramatúrgia amb l’acció del cos. Una oportunitat d’experimentació compartida a partir dels elements clau de la teatralitat del moviment. La Jamm estarà dividida en diferents parts on es prioritzarà un element clau com a premisa de moviment. Aquestes guies inicials poden ser: mirada, eix, respiració, to, espai, temps, ritme, moviment, diàleg corporal, etc. Un primer temps d’explorar segmentadament per llançar-nos a l’improvist tot seguit.

Dirigit a: artistes i creadores/és de circ, dansa, teatre o música. Imprescindible ganes de jugar en equip.

Dona, mare, artista creadora sempre en moviment. Actriu llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, especialitzada en Teatre Gestual. Trapezista i portadora d’el projecte Cia.Sifó. Marta Gorch explica: “Al començament de la meva formació d’actriu em movia adquirir tècnica. Suposo que era una manera de controlar aquest art tan efímer i catàrtic de crear i interpretar. I perseguint la tècnica vaig anar a parar al circ i al mim corporal. L’any 2019 vaig participar en les Jornades de Dramatúrgia de la Central i el vincl teixit per les preguntes conjuntes m’han dut fins aquí amb aquesta proposta de joc per compartir.”

 

“Reset” amb Origen // Divendres 10 desembre, 15h- 17h

L’expressar costa separar-ho de l’accionar mecànic relacionat a la pròpia disciplina, i també als accionarss mecànics del nostre “pensar” per a crear una cosa nova o bé una nova manera d’expressar una cosa “vella”. La dinàmica ajuda a detenir-transformar. Un espècie de “reset”, perquè es carreguin “nous programes”, es trobin noves inspiracions i millor claredat al moment de transmetre-les; tant individual com en companyia. Un treball des del silenci que desemboca en una reflexió col·lectiva. Paraules clau: reset de l’accionar-mecànic, comunicació, emissió, recepció recíproca

Dirigit a: artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

Origen és un nou personatge, una nova ficció jurídica. Que l’humà que porta aquests personatges va passar per molts llocs, va conèixer molta gent, va treballar de moltes coses, va practicar alguns esports, es va interessar des de ben jove per la salut física, va escodrinyar pels racons de la ment i les emocions guiat per intuïcions i mestres en carn i ossos, com també en paper imprès; alhora que va anar formant-se i auto-desenvolupant-se en arts escèniques com el teatre, dansa contemporània, circ i performance.

 

Excirc – Sobres anònimes  // Divendres 10 desembre, 17.30-19.30h

Excirc és una divertida sessió sobre escriptura escènica no textual que pot ser adaptada a altres àmbits escènics sense paraula. Dirigida en modalitat joc de l’auca, les participants accepten gaudir de les accions procedents d’uns sobres numerats permetent-les viatjar del sobre nº1 fins al nº9. Una sessió concebuda per cossos que vulguin pensar i moure’s, arribar a acords comuns i poder progressar. L’objectiu és pensar i posar en pràctica, en un espai agradable amb persones potser desconegudes, el circ com a llenguatge i estimular l’escriptura circense.

Dirigit a: artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

 

“Dramatúrgia I cos expressiu” amb Alba Sarraute // Dissabte 11 desembre, 15h-17h

Conèixer el lloc d’on neix l’energia motora de la comunicació per a poder canalitzar-la i dirigir-la cap a la intenció dramàtica de cada tècnica, moviment, expressió. Portant si és necessari la dramatúrgia de la peça des d’un lloc físic i no psíquic. El treball consisteix en jocs d’escriptura lliure i una reflexió teoríca.

Dirigit a:  artistes i creadores/és de diferents disciplines o de circ

Alba Sarraute és una artista polivalent, clown i acròbata, premiada internacionalment com a pallassa i artista de carrer. Llicenciada en la Academie Fratellini de cirque contemporain a París. Va dirigir el Combinat58 de l’Ateneu Popular 9Barris, el final de curs del primer any de l’escola Rogelio Rivel I Nusos de dansa i circ a l’Ateneu. Com a ull extern i dramatúrgia acompanya les companyies Pcirc, Animal Religion, Rojo Standard, Els Cabgiradas, Pasa en Diciembre, A 2 Metres, Cia Moviment. I signa la direcció i dramatúrgia de “La Femme de trop” de la companyia catalano-francesa “Marcel et ses drôlle de femmes “. A més crea la seva pròpia companyia Alba Sarraute i les Ofelias amb una versió d’Otelo de Shakespeare.

// Inscripcions disponibles aquí! //